Zuid-Afrika Jeugdtour 2018

Wat twaalf jaar geleden begon als een droom, is ondertussen een vaste traditie geworden bij DRC, De “Zuid-Afrika reis” voor U16 & U18.
Een trip waarvan de fundamenten tientallen jaren geleden zijn gelegd door toenmalige spelers en coaches van DRC en waarvan de contacten doorheen de jaren zijn onderhouden. Deze reis wordt telkens voorbereid door een groep van enthousiaste ouders en begeleiders.
Deze trip werd reeds voor de 3° maal georganiseerd in de geschiedenis van DRC. De achterliggende gedachte hiervan is dat elke jeugdspeler tijdens zijn opleiding bij DRC de kans moet krijgen deze trip mee te beleven, als onderdeel van de rugbyfilosofie, met de bijhorende normen en waarden van de club.
Ook dit jaar was het niet anders.

Na 2 jaar van voorbereiding hebben liefst 52 DRC youngsters en 12 begeleiders gedurende 12 dagen een reis mogen beleven, die hen hopelijk een héél leven zal bijblijven. Een verhaal dat hen op plaatsen heeft gebracht waarvan de impact bijzonder confronterend was of hen tot uitzonderlijke fysieke prestaties dreef, of waar de schoonheid van de natuur en de mensen overweldigend mooi was.

Zo heeft de reis hen naar talrijke wondermooie plaatsen gebracht, waaronder; “Kaap de Goede hoop” , met zijn prachtige vergezichten en stelende bavianen. De gekke pinguïns mogen aanschouwen op “Boulders Beach”, de fotogenieke kleurrijke strandhuisjes van Muizenberg, de wedstrijd in Franschoek met de warme ontvangst door ex-DRC spelers & spelers van lokale scholen met bijhorende verbroedering. Waterfront met zijn terrasjes, winkeltjes en restaurantjes tegen een idyllische achtergrond van de tafelberg, die met de hele groep is bedwongen langs de steilste kant “Plattekop Gorge”, en wat een enorme prestatie mag genoemd worden.

Het 3-daags rugbykamp in Stellenbosch academy o.l.v. professionele trainers, de 3 wedstrijden in Kraaiberg met de dorpsgek “Marc” & BTD Foundation (Be the difference), die spelers via het rugby een toekomst wil bieden. De 2-daagse trip naar Wilderness met zijn prachtige witte stranden, waar spelers en begeleiders zalige beachrugby ervaringen hebben opgedaan. Kertsfeest gevierd met pakjes, kerstman en braai tegen beter weten in. Het Langa township en bijhorende schooltje bezocht, een bijzonder confronterende ervaring met de keiharde realiteit, maar met geloof dat er ook aan de situatie van de bewoners wordt gewerkt om hun levenskwaliteit te verbeteren. Dit gebeurt ook via het rugby, dat een belangrijk deel van hun cultuur uitmaakt. Het bijwonen van een Curriecup wedstrijd tussen Western Province & The Cheetas in het Legendarische Newlands stadion, en dit in een onwaarschijnlijke regenbui. Afrikaanse avond in het Gold restaurant met traditionele dans en food, afgesloten met massale DRC Djembe sessie.

Teveel om op te noemen, maar voldoende ervaringen die elkeen levenslang zal meedragen, en hen op gepaste momenten zal doen terugdenken aan deze fantastische en onvergetelijke reis waarvan zij deel hebben uitgemaakt.
Een oprecht woordje van dank gaat dan ook in eerste plaats uit naar de ouders. Zij hebben bijzondere financiële inspanningen gedaan omdat hun kinderen dit avontuur vanop de eerste rij mochten beleven. Het Bestuur van DRC voor zijn filosofie achter deze reis en hun financiële bijdrage. De groep van begeleiders, die 2 jaar lang alles tot in de kleinste details hebben voorbereid en om hun begeleiding tijdens de reis. En als laatste naar de jeugdspelers zelf. Een unieke mix van talenten en individuen, die gedurende deze reis het beste van zichzelf hebben gegeven, in alle opzichten.

Eindigen doen we met een slogan die we tijdens onze reis mochten ontdekken, en die alles weergeeft wat deze reis en de Dendermonde Rugby Club uniek maakt:

ONS KWEEK SUCCES!

Namens de ZA begeleiding,
Bedankt!
Arno, Carla, Cathy, Dirk, Ilse, Johan, Kurt, Liesbet, Luc, Marc, Mario & Nicolas

Gepubliceerd op 27/08/2018, door Kurt