Dendermonde neemt terug de leiding

In uiterst barre weersomstandigheden nam Dendermonde tijdens de 6e speeldag van de Bofferding League opnieuw de leiding in de rangschikking, ten koste van Soignies.

Het weer zat op zijn zachtst gezegd niet mee en bleek blijkbaar vastbesloten het de spelers moeilijk te maken. Wind, regen en kou waren op de afspraak.

In deze bij wijlen extreme omstandigheden zijn ontving DRC Soignies voor een echte topmatch, met als inzet de eerste plaats.

Intensiteit en inzet waren dus van bij het begin van de wedstrijd op de afspraak in het Sint-Gilliscomplex. Alistair Ledingham opende de score voor Dendermonde met een strafschop al na 4 minuten (3-0). Basile Dascotte antwoordde dan weer in naam van Soignies door enkele ogenblikken later neer te gaan in de hoek (3-5). Daarmee was de toon meteen gezet.

Beide ploegen legden om beurten hun spel op. Dendermonde vooral via de forwards. Zoals de “collectieve” try in de 22ste minuut (10-5). Terwijl de duisternis al vroegtijdig inviel en samen met de regen ook de wind opstak hielden de Vlamingen ook het hoofd koel. Gillan Benoy hielp zo zijn ploegmaats om voor de rust de voorsprong nog uit te bouwen tot 15-5.

Was hiermee de DRC-machine dan op gang getrokken ? Toch niet. Na tijdens de eerste helft tegen de wind in te hebben gespeeld kwam Soignies beter uit de kleedkamers en scoorde het zijn tweede try, opnieuw dankzij Basile Dascotte (15-12). Het spelletje heen-en-weer bleef maar duren, wanneer Dendermonde Soignies terug op afstand zette met een derde try (20-12) maar de groen-witten vervolgens een penalty-try kregen toegekend omwille van een te hoge tackel in het doelgebied (20-19).

Soignies leek dan even het speloverwicht te kunnen nemen maar het was Dendermonde dat nogmaals wist te scoren, tussen de doelpalen, en zich zo eveneens verzekerde van de offensieve bonus (27-19) Met nog iets meer dan tien minuten op de speelklok probeerde Soignies het dan van achteren uit en dwong het Dendermonde tot tweemaal toe in de fout. Twee strafschoppen die echter werden gemist. En waardoor uiteindelijk Soignies zelfs geen aanspraak kan maken op een weliswaar verdiend bonuspunt.

Winnaar met 27-19 maakt Dendermonde zo dus komaf met zijn eerder verlies tegen La Hulpe en neemt het de leiding over in het klassement, met twee punten voor op Soignies en vier voor op La Hulpe.

Verslaggever : Gert

Gepubliceerd op 13/11/2017, door Kurt