Bedankt Kris !

Beste spelers, trainers, managers, ouders, vrijwilligers  en sympathisanten,
Beste Vrienden,

Deze zaterdagmiddag hebben we, in het bijzijn van vele honderden aanwezigen, afscheid genomen van onze ere-voorzitter Kris Van Damme. Hij streed tot zijn laatste uren moedig en waardig maar ook realistisch en met enige vorm van humor tegen zijn “strontkanker”, zoals hij die zelf omschreef.

Hij streed 30 jaar voor sociale rechtvaardigheid en voor zijn rugby, zijn school voor het leven, als DRC speler, bestuurder, secretaris, voorzitter en FOR-lid.

Vandaag laat hij niet enkel in onze club een leegte achter doch ook in het Belgisch en internationale rugby. Vele Belgische én ook buitenlandse ploegen waren vandaag aanwezig. Buitenlandse scheidsrechters namen vandaag afscheid van Kris. Bovendien ontvingen we in de club meer dan duizend steunbetuigingen. Meer is niet nodig om te beseffen dat we vandaag een boegbeeld verliezen.

Als warme, lieve man was hij binnen de club de rots in de branding voor ons allen. Een man die vele rugbyfeesten opvrolijkte met zijn pikante, al dan niet gekruide, verhalen alsook met zijn unieke memorabele zangstonden.

We nemen afscheid van een sociale topkerel, een intellectuele entertainer, die meegroeide met de club. Een man die meeging met nieuwe visies, nieuwe strategieën en volop de bouw van ‘The Clubhouse’ steunde. Een man die niet vastgeroest bleef in het verleden, maar een man die wel de tijdloze rugbywaarden van solidariteit, respect en gelijkheid bleef bewaken. Deze waarden verdedigde hij terecht met hand en tand.

Beste spelers, jong en oud, hij was zo graag bij jullie. Hij was zo blij met de successen die jullie realiseerden. Doch hij was nog gelukkiger de laatste jaren omdat we een warme familieclub bleven en daarnaast toch ook top- en amateurrugby konden aanbieden. Hij had enorm veel respect voor onze honderden vrijwilligers.

We nemen vandaag afscheid van onze ‘pater familias’ van de club. Laten wij hem bedanken voor alles wat hij voor de club deed. De duizenden en duizenden uren vrije tijd die hij belangeloos opofferde voor de groei van de club…. Er zijn te weinig woorden voor.

Kris waar je ook bent, we zullen ervoor zorgen dat je blijft verder leven in onze club en dat je steeds in de genen van DRC zal verankerd zijn. We zullen je waarden verder bewaken en overdragen naar al onze opvolgers.

Beste spelers laat jullie door hem begeesteren, geniet van jullie rugbyspel, geniet van de rugby als school van het leven en laat Kris verder leven in al jullie overwinningen en zeker in al jullie zangstonden. Neem hem mee naar nieuwe DRC-successen !

Rust zacht beste vriend en tot weerziens!

In naam van de club, het DRC bestuur en FOR comité

Peter DE BLOCK
Voorzitter DRC